KESAN TARI ZAPIN TERHADAP PENGHARGAAN KENDIRI KANAK-KANAK DI PUSAT PENYELIDIKAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK NEGARA
The Effect of Zapin Dance on Children's Self-Esteem at the National Child Development Research Center
Abstract
AbstractThis research examines the impact of Zapin dance—a traditional Malay dance—on children's self-esteem. Employing a qualitative case study methodology, the investigation focused on a classroom teacher (GK) and three child participants (K1, K2, & K3). Data was collected through observations and interviews to ensure a robust understanding of the dance's influence. Descriptive analysis revealed a significant positive shift from low to high self-esteem among the children. Moreover, the findings suggest that engaging in Zapin dance fosters improved social interactions within the children's communities. This study highlights the cultural significance of Zapin dance as a therapeutic tool in enhancing children's self-esteem and social well-being.
AbstrakKajian ini bertujuan melihat kesan tari zapin terhadap penghargaan kendiri kanak-kanak selepas melakukan persembahan tari berkenaan. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini merupakan suatu kajian kes. Sampel kajian terdiri daripada seorang guru kelas (GK) serta tiga orang kanak-kanak (K1, K2 & K3). Kajian ini menggunakan dua teknik pengumpulan data iaitu pemerhatian dan temu bual. Kesemua data dianalisis menggunakan analisis deskriptif bagi menjelaskan mengenai kesan tari zapin terhadap penghargaan kendiri kanak-kanak. Dapatan kajian menunjukkan dengan jelas perubahan penghargaan kendiri kanak-kanak daripada penghargaan kendiri rendah kepada penghargaan kendiri tinggi. Hal ini sekaligus menunjukkan implikasi kajian terhadap perhubungan sosial yang baik di persekitaran kanak-kanak.