AMALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKTIVITI PERBUALAN AWAL DALAM KALANGAN GURU TADIKA SWASTA

Authors

  • NURUL AIN ISMAIL Madam
  • NURUL JANNAH ABU SALIM
  • SITI NURFATIHAH HARUN

Keywords:

Aktiviti Perbualan Awal, Guru Tadika Swasta, Pembelajaran dan Pengajaran

Abstract

Abstract

 

This study aims to identify the teaching and learning practices of early conversation activities among private kindergarten teachers. The research problem addresses the effectiveness and implementation of these practices, to assess both the execution and level of engagement in early conversation activities in the classroom. Employing a quantitative research design, the study involved 80 respondents who were private kindergarten teachers. Data was collected using a structured questionnaire distributed via Google Forms, which included demographic information, planning and preparation constructs, implementation and development constructs, and assessment items. The collected data was analyzed using SPSS statistics. Findings revealed that the overall mean scores for planning and preparation, implementation and development, and assessment constructs were 4.34 (S.D. = 0.41), 4.40 (S.D. = 0.44), and 4.36 (S.D. = 0.48) respectively, indicating a high interpretation score across all constructs. The implications of this study suggest the necessity for continuous training for teachers to effectively implement early conversation activities in the classroom.

 

Keywords: Early Conversations Activity, Private Kindergarten Teachers, Teaching and Learning

 

Abstrak

 

Kajian ini bertujuan mengenal pasti amalan pengajaran dan pembelajaran aktiviti perbualan awal dalam kalangan guru tadika swasta. Objektif kajian utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti amalan pengajaran dan pembelajaran aktiviti perbualan awal dalam kalangan guru tadika swasta serta mengenal pasti tahap pelaksanaan amalan pengajaran dan pembelajaran aktiviti perbualan awal dalam kalangan guru tadika swasta. Reka Bentuk kajian yang digunapakai adalah berbentuk kajian kuantitatif, iaitu dengan menggunakan Skala Likert serta melibatkan seramai 80 responden yang terdiri daripada guru tadika swasta. Instrumen kajian melalui kaedah soal selidik telah diedarkan kepada responden melalui aplikasi Google Form bagi tujuan pengumpulan data dan mendapatkan maklumat kajian yang diperlukan. Data yang diperoleh kemudian dianalisis menggunakan statistik SPSS versi 29.0 bagi mendapatkan maklum balas kajian yang dilaksanakan. Berdasarkan dapatan kajian, nilai min bagi konstruk perancangan dan persediaan ialah 4.34 (S.P = 0.41), sementara nilai min bagi konstruk pelaksanaan dan perkembangan ialah 4.40 (S.P = 0.44), dan konstruk penilaian mencatatkan nilai min 4.36 (S.P = 0.48). Analisis data menggunakan statistik deskriptif menunjukkan bahawa interpretasi skor bagi semua konstruk adalah berada pada tahap yang tinggi. Hasil kajian ini mencadangkan keperluan untuk menyediakan latihan berterusan kepada guru bagi meningkatkan kecekapan mereka dalam melaksanakan aktiviti perbualan awal secara berkesan di bilik darjah.

 

Kata Kunci: Aktiviti Perbualan Awal, Guru Tadika Swasta, Pembelajaran dan Pengajaran

 

Downloads

Published

2025-06-28

How to Cite

ISMAIL, N. A., ABU SALIM , N. J., & HARUN, S. N. (2025). AMALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKTIVITI PERBUALAN AWAL DALAM KALANGAN GURU TADIKA SWASTA. Selangor Humaniora Review, 9(1), 61–73. Retrieved from http://share.journals.unisel.edu.my/index.php/share/article/view/312

Most read articles by the same author(s)